Trafikkaoset
Idag är inget sig likt, när man är ute och åker på vägarna. Varför kör så många barn bil? Är det verkligen vettigt? Hur har det kunnat bli så här? Epa-traktorerna fanns också förr i tiden. Det var ombyggda gamla bilar och det syntes tydligt att det var speciella fordon, oftast en minilastbilsliknande skapelse som gick i snigelfart. Och med en tydlig varningstriangel bakpå. Vad träffar man på idag på våra vägar under s k epaflagg? Jo, helt vanliga bilar, allt från gamla Volvobilar till flotta Mercedesar och Corvetter. Det går verkligen inte att vid en snabb anblick förstå att det rör sig om en ”traktor” som framförs av ett barn. Bakifrån ser man ju fortfarande varningstriangeln, men ofta rör sig dessa vanliga och ibland flotta bilar med en ansenlig fart. Hur är det ens möjligt?? A-traktorkort ska väl dessa barn ändå ha förvärvat, men hur vet man det? Bilarna har heller ingen registreringsskylt som EU-mopparna, så hur ska man kunna spåra en ägare? Mycket märkligt att detta trafikerande får fortgå med lagens goda minne.
Om vägbanorna har blivit livsfarligare att vistas på, så skulle man ju ändå vilja hoppas att trottoarer och den delen av trafiknätet vore säkert att ta sig fram på. Men där har vi fått elektriska rullbrädor, som framförs av både små barn och vuxet, lekfullt folk. Här finns ingen utbildning för att få framföra dessa fordon och inte heller någon fartbegränsning. Det gäller för fotgängare och vanliga cyklister att hålla i hatten och kasta sig åt sidan, när man upptäcker en rullbräda och ännu värre, en sådan där eldriven storhjuling. Denna sistnämnda är en veritabel livsfara genom sin storlek och sitt tystgående manér. Av en sådan kan man helt enkelt bli manglad som fotgängare. Lagstiftningen för framfart av den här typen av fordon har inte hängt med. Men ska det behöva hända en massa olyckor, innan höga vederbörande får tummen ur? Eller är det bara jag som ser faror i det här helt oreglerade kryllet av nyskapelser i vår trafikmiljö?
En till reflektion som jag gjort om trafikbilden handlar om den mängd av små söta budbilar, som åker fram och tillbaka i väldig hast. Trafikflödet består idag till stor del av budbilar från Instabee, Budbox, Parcelswish, Fixfrakt med flera. Alla namn är påhittade för att inte kompromettera de egentliga, seriösa firmorna, som fraktar våra beställningar till våra portar eller till närliggande matbutiker och sedan fraktar tillbaka returerna, som består av varor som inte passade eller på annat sätt var för dåliga. Är detta miljövänligt? Fast vi ska ju inte skälla på de små fraktbilarna och deras förare. Men hur har det blivit med all näthandel? Det körs ju mer bil än någonsin fram och tillbaka. Det var kanske bättre i alla fall, när var och en tog sig till en närliggande affär och gjorde sina inköp. Min predikan har en tendens att komma in på miljöspåret. För det är väl inte heller försvarbart med leksakerna, som jag beskriver i predikans början? Behöver vi verkligen dessa för att ta oss fram?